Ámonës registravimas   Prisijungti
inter.lt
Lietuviškai Lietuvių     English English     русский Русский

Kas ieðko, tas randa:    

         Populiariausios paieðkos
Naujienos Straipsniai Baldø gamyba Baldø pardavëjai Interjeras Partnerystë Skelbimai
 
 Naujausi baldai
 Iðpardavimas!
 Antikvariatas
 Baldai su defektais
 Biuro baldai
 Darbo kambariui
 Ãˆiuþiniai, grotelës
 Eksterjeras
 Interjeras
 Korpusiniai baldai
 Lauko baldai
 Miegamojo baldai
 Minkðti baldai
 Odiniai baldai
 Provanso stiliaus baldai
 Slenkanèios sistemos
 Stalai ir këdës
 Svetainës baldai
 Vaiko kambario baldai
 Virtuvës baldai
 Vonios kambariui
 
 
 

Pagrindinis /

Straipsniai

Art nouveau laikotarpis Europoje

Bookmark and Share

Amþiø sandûroje susiformavusá naujojo meno laikotarpá kai kurie tyrinëtojai apibûdina kaip visà devynioliktàjá šimtmetá trukusio dailës ciklo (1800-1900) apibendrintà pabaigà. Šià mintá simboliškai galëtø patvirtinti 1900 metais vykusi Pasaulinë paroda Paryþiuje, kurioje atsiskleidë ávairiapusiška, daugiasluoksnë naujojo meno - secesijos panorama ir visuotinai ásitvirtino dekoratyviojo, taikomojo meno krypties pavadinimas art nouveau. Šis terminas meno istorijoje daþniausiai vartojamas aptariant architektûrà, dekoratyvinius interjero puošybos objektus tokius kaip spintos ar net minkšti baldai. Ilgà laikà šio laikotarpio stilius buvo tapæs neskoningo, nesaikingo pasiturinèios burþuazijos puošybiškumo, meno vertybiø nuosmukio sinonimu, netgi priskiriamas dekadansui. Vienas pirmøjø ypaè grieþtai nesaikingà ornamentikà architektûroje, interjere ir eksterjere kritikavo architektas Adolfas Loosas (1870-1933), savo straipsniuose ir paskaitose pabrëþdamas racionalø, pragmatiškà màstymà. ŠÃ¡ stiliø jis pavadino barbarišku puošybiškumu ir teigë, kad visas groþis turi bûti viduje, o ne išorëje.

Naujas šio laikotarpio vertinimas ir analizë atsirado XX amþiaus ketvirtajame dešimtmetyje, atslûgus racionalaus funkcionalizmo bangai. Ko gero, pirmàjá giriamàjá þodá secesijai ištarë Salvadoras Dali. Vienam leidiniui jis rašÃ«: „Niekam nepavyko sukurti tokio švaraus, tyro, nerimà kelianèio fantazijos pasaulio, kaip secesijos statiniams. Secesijos stiliaus papuošti kûriniai labiausiai, átikinamiausiai materialiai išsaugo mums neapèiuopiamà sapnø, fantazijø pasaulá“. Neatsitiktinai secesijos vizijø pasaulis, simboliai buvo mëgstami ir turëjo átakos siurrealizmo menininkams.

Amþiø sandûroje prasidëjæs grakšÃ¨ios banguotos linijos, vešlios augalijos bei mistiniø simboliø ir vizijø kupinas laikotarpis neabejotinai buvo postûmis atsirasti daugeliui XX amþiaus moderniø meno krypèiø. Ištobulinta dvimatë kompozicija, elegantiška linija skatino grafikos lakšto kompozicijà, plakato, šrifto, knygos meno raidà. Dekoratyvinë dailë uþëmë tinkamà vietà visuomeniniuose pastatuose, plëtojosi metaliniø konstrukcijø, stiklo panaudojimas architektûroje. Banguotas linijas ir augmenijos elementus atspindëjo net tuo laikotarpiu kuriamos spintos ar kiti baldai. XX amþiaus šeštajame ir septintajame dešimtmetyje atsigræþimas á secesijos laikotarpá ir jos savotiškà reabilitacijà skatino visuotinai domëtis šiuo periodu. Þinoma, tai lëmë ir biologijos, bionikos mokslø raida, moksliškai paþvelgusi á gamtoje susiformavusias struktûras, jø funkcionavimà. Sugráþtama prie vieno originaliausiø skulptûrinës plastikos formø architektûroje autoriø - Antonio Gaudi kûrybos.

A. Gaudi, remdamasis Katalonijos viduramþiø tradicijomis, ákvëpimo sëmësi iš gamtos formø, jø susidarymo logikos, kurià jis grindë eksperimentais, tiksliu svoriø pusiausvyros balansu ir tiksliais apskaièiavimais. Jo poþiûriu, kad architektûrà reikia suvokti kaip organiškai auganèià struktûrà, ypaè susidomëta po 1957 metais surengtos jo kûrybos parodos Niujorke MOMA (Museum of Modern Art).

Pokario laikotarpiu netgi tokiø grieþtø funkcionalistø kaip Le Courbusier kûryboje pastebimas ryškus posûkis lenktos banguojanèios linijos link. Jis pareiškë, kad A. Gaudi yra 1900 metø konstruktorius, profesionalus statytojas iš akmens, geleþies ir plytø. Frankas Lloydas Wrightas taip pat á architektûrà paþvelgë kaip á skulptûrinæ plastikà pasinaudojant gamtos formomis. Niujorke jo pastatytas Gugenheimo muziejus (1956-1959) asocijuojasi su bioninëmis formomis, kurios primena sraigës kiautà. Skandinavija, nuolatos turëjusi tiesioginá ryšÃ¡ su gamta, kurá lëmë atšiaurus klimatas taip pat prisiminë savo netolimos praeities tendencijas. Naujojo meno kryptá skandinavai tapatino su nacionaliniu stiliumi, ka­dangi tai sutapo su nepriklausomos valstybës atsiradimu XX amþiaus antrajame dešimtmetyje.

Visoje Europoje gráþtama prie plaukianèios, banguojanèios linijos. Šeštojo dešimtmeèio masinës kultûros ritmu svinguojanti Europa mielai perëmë naujojo meno vizijas. Jomis pasinaudojo psichodelinë kultûra, poparto atstovai, aplinkos objektø dizaineriai. Drabuþiø projektuotojai perëmë plastines išraiškos priemones, pasinaudojo kai kuriais secesijos simboliais bei ornamentika.


2012-10-02
art-nouveau-laikotarpis-europoje

 
 

Prenumeruok naujienlaiðká

       Ávesk savo el. paðto adresà:
    
 
Reklama    Prisijungti    Ámonës registravimas

  Ádëti á mëgiamus
Visos teisës saugomos � 2000-2024
 
Baldø pardavëjai:
 V.Indzelio i.á.
 Skinali.EU
 UAB Soflita
 Latingë
 Akmens stalvirsiai
 Fanerus UAB
 Baldø simetrija, UAB
 Cozytip
 PVP BALDAI
 Balderas
 UAB "Doris Group"
 Artukas
 Moderni erdvë
 Amores baldai
 ergostalas
 MB "Dobilo baldai"
 Vssistemos.lt
 Kesko Senukai Digital
 Geras suolas
 Frankis
 Olgos dizainas
 AUSNË
 LEOJAR
 Litbaltic
 Bûsto harmonija
 Ail Design
 Tomo Gruodþio firma AXON
 Skano LT
 VL Baldai
 Vivid-id
 Traida
 VALmarket
 Jovesa
 Viskas voniai
 UAB "Viltesa"
 Starsier
 Berry baldai
 Alarus
 World wide shop
 M-Deco
 Saloþa
 Ãˆiuzinukas
 Elevyt
 JB Group
 Vibaltpega
 JASO BALDAI
 geras-baldas.lt
 Vokiðka lova
 Ãˆiuziniai Jums
 Proho

Visos ámonës