Bauhaus – sutrumpintas Staatliches Bauhaus, architektûros ir meno mokyklos, veikusios nuo 1919 iki 1933 m. Vokietijoje pavadinimas. Šis terminas taip pat reiškia šios mokyklos ideologija pagrástà ir sukurtà architektûros bei dizaino stiliø, kuris tapo viena átakingiausiø modernizmo architektûros sroviø. Taèiau apie viskà nuo pradþiø.
Po Pirmojo pasaulinio karo, ekonominës ir politinës suirutës laikotarpiu, Veimaras tampa Tiuringijos sostine. Vokietija, kuri tuo metu buvo treèioji industrinë šalis po Didþiosios Britanijos ir Prancûzijos, siekë išplësti savo politinæ átakos sferà, uþimti tvirtas pozicijas ekonomikos, prekybos srityse, todël buvo rimtai susirûpinta projektuojanèiø pramoninei gamybai dailininkø rengimu. Svarbiausias reformuojamø dailës mokyklø uþdavinys buvo parengti tokias mokymo programas, jog pagal jas studijas baigæ dailininkai gebëtø apipavidalinti interjerà, bendradarbiauti su gamintojais, kurti pavyzdþius pramonei. Buvo siekiama sudaryti kuo platesnes bûsimøjø pramonës dailininkø rengimo programas. Atsiranda naujo tipo mokymo institucija - Aukštoji apipavidalinimo mokykla.
Karo nuvargintame Veimare nebuvo elektros, stigo maisto, paprasèiausiø darbo árankiø. Tokiomis sunkiomis sàlygomis kûrësi naujoji Bauhauzo mokykla. Bauhauzo programiniu pagrindu tapo nuosekliai ir dësningai tæsiamos XIX amþiaus antrojoje pusëje skleidþiamos meno ir amatø atgimimo, menø sintezës idëjos. Radikaliai besikeièiantis poþiûris á kûrëjo misijà mašinos amþiuje natûraliai subrandino poreiki integruotis á pramonæ, kurti funkcionalius masinës gamybos objektus. Buvo þengtas konkretus þingsnis pramoninio projektavimo meno - dizaino link. Veimare buvo ákurta mokykla, atvërusi duris visø moderniøjø meno krypèiø kûrëjams. Èia rinkdavosi ávairiø ne tik meno, bet ir mokslo srièiø paþangiausi atstovai - mokslininkas Albertas Einšteinas, dvylikatonës muzikos pradininkas Arnoldas Schonbergas, tapytojas Oskaras Kokoschka ir kiti.
Bauhauzas - viena ryškiausiø mokyklø po Pirmojo pasaulinio karo, kurioje išsiskleidë naujos avangardinës meno kryptys, parengtos naujos mokymo programos. Tai buvo pirmoji mokykla, rengusi dailininkus dizainerius pramonei, taip pat ji turëjo nemaþà átakà meniniam gyvenimui.
Bauhauzo idëja uþkoduota modulinëse formose. Baltos gipsinës formos, leidþianèios kombinatorikos principu suformuoti net keletà skirtingø arbatinukø gamybai, pateikti ávairesná asortimentà. Tai buvo programinë mokyklos nuostata rengiant pramonei dailininkus projektuotojus. Bûsimøjø pramonës dailininkø rengimo programose plastiniai, vaizduojamieji menai turëjo uþimti svarbià vietà šalia architektûros, inþineriniø mokslø, praktinio darbo dirbtuvëse, sudarant kuo platesnes specialistø pasirengimo galimybes. Vadovaujantis šia koncepcija, pastatai, infrastruktûra, aplinkà formuojantys daiktai ir net minkšti baldai, turëjo bûti kuriami kaip ištisa aplinka, grieþtai atitinkanti þmogaus socialinius poreikius, derinama su pramonës galimybëmis ir reikalavimais panaudojant naujas technologijas, nuošalëje nepaliekant estetiniø dalykø.
Veimaro laikotarpiu mokyklos dirbtuvëse buvo kuriami minkšti baldai, metalo, stiklo, tapybos, tekstilës ir keramikos dirbiniai. Mokymo procesui vadovavo dailininkas kartu su mokymo meistru. Jiems studentai turëjo atsiskaityti. Bauhauze mokymas buvo organizuojamas taip, kad visi studentai ir pedagogai dirbtø dirbtuvëse kartu - maþiau patyræ su daugiau patyrusiais specialistais. Praktika, darbas dirbtuvëse buvo itin svarbi mokymo programos dalis, kita dalis buvo teorija. Á kûrybiná, mokomàjá ir praktiná darbà buvo þiûrima kaip á svarbius bendro mokymo elementus. Mokyklos pagrindinis uþdavinys buvo: visas meno formas išlaisvinti nuo izoliacijos, uþdarumo, kad tapytojai, skulptoriai - visi išmoktø amato ir dirbtø kartu. Antrasis siekis: panaikinti ribas tarp menininko ir amatininko, tarp meno ir taikomosios dailës - amatø. Treèiasis - uþmegzti tiesioginá kontaktà su þinomais meistrais, amatininkais ir pramone. Galutinis tikslas turëtø bûti statinys, kurá kuriant dalyvauja visi menai. Bauhauzo tikslas buvo parengti kûrëjà, gebantá kurti modernià aplinkà nuo pastato iki funkcionaliø daiktø ar tiesiog spintos, turinèios estetinæ prasmæ.