Štai ir praëjo vasara. Iš kaimo gráþo neatpaþástamai išstypusi atþala, vël iš kertës ištraukta mokyklinë kuprinë. Taèiau ar visiškai pasiruošta naujiems mokslo metams? Ar supirkti visi reikmenys? Viskuo pasirûpinti lengviau, jei jau turëjote patirties. Keblesnën situacijon patenka tëvai, kuriø atþalos þengia á pirmà jà klasæ. Juk naujojo mokinuko laukia tiek daug permainø: palaipsniui þaislus pakeis knygos, darþelio draugus – bendraklasiai... O padëti prisitaikyti šiame besikeièianèiame pasaulyje turi, þinoma, tëvai. Ant tëvø peèiø gula ne tik rûpestis, kaip padëti vaikui prisitaikyti psichologiškai, bet ir kaip pakeisti vaiko kambará.
Darbo vieta
Svarbiausias ir bûtiniausias baldas mokinio kambaryje – rašomasis stalas.
Ideali mokyklinuko darbo vieta – sëdëti nugara á sienà , o stalas – priešais. Taip sëdint, vaikui geriau susikaupti, jis jauèiasi uþtikrintai ir ramiai.
Jeigu kambaryje neámanoma stalo pasukti taip, kad vaikui uþ nugaros neatsidurtø durys, pasinaudokite veidrodþio teikiamais „stebuklais“. Pakabinkite arba pastatykite já greta stalo, kad mokinukas nors akies krašteliu galëtø kontroliuoti savo erdvæ.
Didelë klaida statyti stalà tiesiai priešais langà – vaikas þiûrës, kas vyksta kieme ir tikrai nenorës sëdëti namie ir ruošti pamokas.
Rašomà já stalà rekomenduojama statyti šonu prie lango taip, kad langas bûtø sëdinèio vaiko kairëje, jei jis yra dešiniarankis, arba dešinëje, jei kairiarankis. Tokiu atveju pro langà sklindanti šviesa nemes šešÃ«lio nuo rašanèiojo rankos ant sà siuvinio.
Svarbu, kad darbo stalas ir bûtø skirtas darbui, kad ant jo nebûtø dëmesá atitraukianèiø ir vietà uþimanèiø daiktø: knygø, sà siuviniø, kanceliariniø reikmenø, o tuo labiau þaislø. Jei šiems daiktams nepakanka vietos rašomojo stalo stalèiuose arba jø iš viso nëra, árenkite patogià (vaikui ranka pasiekiamà ) daiktø saugojimo sistemà . Tam galima panaudoti spalvotas plastiko dëþes ant ratukø (jø nebrangiai galima ásigyti didesniuose prekybos centruose). Taip bus patogiau ne tik vaikui, bet ir jums, nes iki tam tikro amþiaus vaikas nesugeba atskirti „šiukšliø“ nuo darbui reikalingø daiktø ir ginèytis su juo šiuo klausimu – bergþdþias reikalas.
Darbo vietos ergonomika
Darbo stalas turi atitikti vaiko ûgá. Kadangi mokyklinio amþiaus vaikas daug laiko praleidþia sëdëdamas prie rašomojo stalo, net menki nepatogumai gali sukelti didelá nuovargá, nekalbant apie pavojø, kad iškryps stuburas ar sutriks regëjimas.
Šiuo metu galima ásigyti reguliuojamo aukšÃ¨io vaikams sëdëti skirtø stalø ir këdþiø. Štai ergonomiškø deriniø matmenys, pagal kuriuos nesunkiai apskaièiuosite, kokio aukšÃ¨io stalo ir këdës reikia jûsø vaikui: jei vaiko ûgis 90 cm, stalas turi bûti 40 cm, o këdë – 22 cm aukšÃ¨io (atitinkamai 120–52-30 ir 165–70–42).
Këdës sëdimoji dalis neturi bûti gili, kad sëdëdamas vaikas nesikûprintø, o jo nugara remtøsi á këdës atkaltæ.
Štai teisinga sëdëjimo padëtis: nugara remiasi á këdës atkaltæ, staèiu kampu sulenktos kojos remiasi á grindis (jei kojos nesiekia grindø, po jomis reikia pastatyti suolelá), o per alkûnes sulenktos rankos guli ant stalo lygiagreèiai grindims.
Jei priekinis këdës kraštas remiasi á vaiko kelius, tokia këdë akivaizdþiai jam per aukšta.
Pageidautina, kad këdës sëdynë ir atkaltë sudarytø šiek tiek didesná nei 90 laipsniø kampà .
Stalo stalviršio dydþiui taip pat keliami specialûs reikalavimai: optimalus jo dydis turëtø bûti 160 x 80 cm. Šie matmenys parinkti taip, kad ant stalo daþnai stovinèio kompiuterio ekranas nuo akiø bûtø nutolæs optimaliu 50–60 cm atstumu.
Kompiuterio ekranas turi bûti pastatytas taip, kad á já nekristø tiesioginiai saulës spinduliai ir atsispindëjusi šviesa (tai kenkia regëjimui). Dirbant kompiuteriu stalo ir këdës aukštis turi bûti sureguliuoti taip, kad spausdinant klaviatûra, rankos per alkûnæ bûtø sulenktos maþdaug staèiu kampu, o riešai bûtø beveik tiesûs.
Labai gerai, jei rašomajame stale yra papildoma lentynëlë kompiuterio klaviatûrai pasidëti. Tokiu bûdu sutaupoma daug vietos ant rašomojo stalo.
Darbo vietos apšvietimas
Darbo vieta turi bûti tinkamai apšviesta. Vietinis apšvietimas bûtinas. Rekomenduojamas lempos atstumas nuo stalo paviršiaus – 30–40 cm. Šviesos srautas turi bûti nukreiptas á stalviršÃ¡ ir nemesti ryškiø šešÃ«liø. Tam labai tinka lanksèios lempos.
Darbo zonos išskyrimas
Mokymuisi skirtà zonà dizaineriai rekomenduoja atskirti nuo likusios kambario erdvës širma, spintele ar lentynomis. Tuomet mokinukas ruošdamas pamokas nematys mëgstamø þaislø ir jam bus lengviau susikaupti. Taèiau dauguma psichologø teigia, kad grieþtai atskirti þaidimø ir mokymosi erdviø nereikia, nes taip galima išprovokuoti vaiko neapykantà mokslams. Tegu mokymasis pradþioje tampa þaidimø elementu. Todël kambariui suskaidyti siûloma panaudoti skirtingø spalvø sienø daþus ar tapetus arba grindø dangà .
Þaislø likimas
Jei manote, kad tik pradëjusi lankyti mokykla jûsø atþala iš karto surimtës, suaugs ir atiduos savo þaislus jaunesniam giminaièiui – klystate. Pirmokëliui vis dar reikalingos lëlës ir mašinëlës. Daugiausia, kà jûs galite pasiekti po ilgø diskusijø, tai, kad vaikas leistø išveþti ne paèius mylimiausius þaislus á vasarnamá arba pas moèiutæ á kaimà . Todël dar ne laikas aukoti þaidimø erdvës, ne laikas jà paversti moksliniø knygø ir þinynø saugykla. Uþtat galite aktyviau pratinti vaikà tvarkytis þaislus, kuriems vietos ant grindø, pastaèius rašomà já stalà , tikrai sumaþëjo.
Kambario spalvos
Jei nutarëte ant sienø besišypsojusius meškuèius pakeisti „solidesniais“ vaizdais, jums turëtø bûti ádomi tokia statistika: nustatyta, kad aritmetikos uþdavinius sprendþianèiø mokiniø padarytø klaidø kiekis sumaþëjo daugiau nei 13 proc., kai jø matymo lauke buvo þalsva spalva, o vyraujant raudonai spalvai, teisingai išspræstø uþdaviniø kiekis sumaþëjo 19 proc.
Raudoni, šalti mëlynos spalvos atspalviai, stambûs ryškiø spalvø raštai neigiamai veikia jautrius vaikus, blaško ruošiant pamokas ir trukdo uþmigti vakare.
Pilkšvi ir rusvi tonai padeda susikaupti, taèiau vaikø kambaryje tokios spalvos atrodytø nuobodokai.
Psichologai rekomenduoja sienoms pasirinkti šiltus gelsvus, þalsvus, alyvinius arba rausvus atspalvius.
Patartina vengti ir tapetø aiškiomis geometrinëmis figûromis. Laikoma, kad tokie raštai neigiamai veikia regëjimà . Todël geriau rinktis abstrakèius raštus, á kuriuos þiûrint galima fantazuoti taip, kaip þiûrint á debesis.
Dar vienas variantas – sienas palikti lygias. Vis tiek jûsø atþala jas greitai nukabinës ávairiais plakatais ir mylimø dainininkø bei sportininkø nuotraukomis ir kambarys tikrai neatrodys nuobodus.
Kambario apšvietimas
Reikia pasirûpinti ir tinkamu kambario apšvietimu. Svarbiausia, kad jame nebûtø prieblandos ir vaikui nereikëtø átempti regëjimo, kad ir kà jis beveiktø. Kambaryje galima sumontuoti keletà šviestuvø, nepamirštant vieno prie vaiko lovos, nes skaitymo vakarais neišvengsite.
Na, ir paskutinis patarimas: susiruošÃ¦ á parduotuves pirkti rašomojo stalo, tapetø ar daþø, pasiimkite kartu ir vaikà . Jis tikrai turi teisæ dalyvauti jam skirto kambario apipavidalinimo procese. Jei bijote, kad jûsiškei atþalai á aká kris visiškai nepraktiškas daiktas ar baldas, pirmiausia aplëkite parduotuves vieni ir parinkite keletà , jûsø poþiûriu, tinkamø variantø, iš kuriø vëliau vaikas išsirinks mieliausià ir tinkamiausià .
***
Vaikø piešiniai labiau dþiugina tëvus nei paèius vaikus – juk jie jau išmoko kaþko naujo. Diena iš dienos matomi tie patys vaizdai neskatina vaiko vystymosi. Todël vaikø piešinius kabinkite savo miegamajame.
Vaiko kambaryje turi bûti vietos vaikui pasimankštinti, pabëgioti. Sëdëti vienoje vietoje ilgiau kaip 40–45 minutes negalima, todël reikia palikti vietos aktyviam poilsiui.
Kad vaikas gerai jaustøsi, jam reikalingas erdvus kambarys, todël neverta jame laikyti nebûtinø dalykø. Pavyzdþiui, jei kambaryje maþai vietos, vaiko drabuþiø spintà galite išnešti á koridoriø. Jei trûksta vietos ávairiems daiktams laikyti, galima árengti pakylà , ant kurios stovëtø stalas arba lova, o joje bûtø árengti stalèiai daiktams laikyti.
Vaikui dirbant prie rašomojo stalo, vietinio apšvietimo nepakanka. Kambaryje reikalinga ir išsklaidyta šviesa tam, kad nebûtø dideliø šviesos–tamsos kontrastø, kurie vargina akis ir gadina regëjimà .
Jei kambaryje gyvena du vaikai, jø erdves galima atskirti, panaudojus skirtingas sienø spalvas ar grindø dangà . Skirtingomis spalvomis galima paþymëti ir pakabas, lentynas bei kitus asmeninius vaikø daiktus.