mons registravimas   Prisijungti
inter.lt
Lietuvikai Lietuvių     English English     русский Русский

Kas ieko, tas randa:    

         Populiariausios paiekos
Naujienos Straipsniai Bald gamyba Bald pardavjai Interjeras Partneryst Skelbimai
 
 Naujausi baldai
 Ipardavimas!
 Antikvariatas
 Baldai su defektais
 Biuro baldai
 Darbo kambariui
 Èiuþiniai, grotelës
 Eksterjeras
 Interjeras
 Korpusiniai baldai
 Lauko baldai
 Miegamojo baldai
 Minkðti baldai
 Odiniai baldai
 Provanso stiliaus baldai
 Slenkanèios sistemos
 Stalai ir këdës
 Svetainës baldai
 Vaiko kambario baldai
 Virtuvës baldai
 Vonios kambariui
 
 
 

Pagrindinis /

Straipsniai

Secesijos laikotarpio ákvëpëjai

Bookmark and Share

Secesija nuo pat savo ištakø turëjo simbolizmo atspalvá, kuris amþiaus pabaigoje išryškëjo literatûroje ir kartais buvo ávardijamas kaip treèioji simbolizmo fazë, meno pasaulyje ágavusi daug naujø prasmiø. Pradþioje vyravæs romantinis simbolizmas, siekis susilieti su gamta, praeities idealizavimu, XIX amþiaus pabaigoje veikiamas gamtos, filosofijos mokslø, È. Darvino evoliucijos teorijos, pradeda gilintis á bûtá, egzistencijà, þmogaus pasàmonæ. Šioje srityje ypaè reikšmingu moksliniu autoritetu tapo austrø psichiatras Sigmundas Froidas (1856-1939), kuris nagrinëjo psichologines asmenybës problemas. Jo psichoanalitinis poþiûris turëjo didelæ átakà visuomenës ir be abejo dailininkø poþiûriui á daugelá þmogaus bûties problemø. Froido moksliniai darbai sustiprino domëjimàsi þmogaus pasàmone ir mistinëmis vizijomis. Menininkai pasinërë á nepaþintà pasàmonës pasaulá, bandë suprasti neuþèiuopiamas þmogaus sielos jëgas, kurios priverèia racionalø protà elgtis nepaaiškinamai. Kûrëjus patraukë virsmo, metamorfozës paslapties gelmës. Atsiranda noras parodyti þmogø kaip individualybæ, gebanèià reguliuoti savo vidaus pasaulá, bûti savo bûties šeimininku.

Mistiniø sapnø vizijø pasitaiko literatûroje, dailëje, muzikoje, kompozitoriai mielai rëmësi poetø literatûriniais siuþetais, jø kuriamais simboliais. Mistiniø bûtybiø, drakonø, slibinø yra viduramþiø tapyboje, vëlesniø laikø dailininkø kûryboje, Europà pasiekusiame Rytø kraštø mene - tai kurstë kûrëjø fantazijà. Drakonai puošia net Antonio Gaudi Guelio parkà Barselonoje, o fantastiniø moters figûrø aptinkama ir kitø dailininkø kûriniuose. Slëpiniø ávaizdis palieèia net architektûrà.

Konkreèiuose objektuose vizijos, simboliai ágauna realias plastines formas išsaugodami virsmo ir transformacijos iliuzijà. Pabrëþiamos pailgintos proporcijos, asimetrija, banguojanti, kintanti, sàlygiškai ištirpstanti forma. Labiausiai mëgstami asimetriški augalai - iriso, orchidëjos, vandens lelijos, lotoso þiedai, pastarieji simbolizuoja tyrumà, šviesà, gyvybæ. Iš gyvûnijos pasaulio buvo pasirenkami plastiškos dinamiškos formos, simboliniø prasmiø paukšèiai, vabzdþiai. Groþio, puošnumo simboliais tapo povas, fazanas, daþnai ir gaidys (jo puošni skiauterë), laumþirgis, drugelis, gulbë - tyrumo, gyvybës simbolis. Nuo seno daugelyje tautø daugybæ prasmiø turëjo gyvatë, o lietuviø tautosakoje - þaltys. Jie daþni ir šio laikotarpio dailininkø kûryboje - plastiškai vingriø judesiø, nuostabiai kintanèiø spalvø, ávairiø pavidalø, gundantys ir naikinantys, siejami su kosmosu ir þmogumi.

Dailës kûriniuose vyruoja aiški kompozicija, dinamiški potëpiai, spalvø kontrastai. Visa tai pastebima net buityje, kur net minšti baldai turi savo akivaizdþià simbolinæ prasmæ. Savo kûryboje menininkai bandë atskleisti gyvybës atsiradimo paslaptá, gyvenimo tëkmës prasmæ. Visa tai atsispindëjo ir baldþiø darbuose, kur net spintos buvo kuriamos per kitokià pasaulio suvokimo prizmæ.

Po 1900 metø Paryþiaus parodos, kurioje buvo eksponuojami Lalique'o papuošalai, dël išskirtinës kûrybos jo juvelyriniai dirbiniai, kaip ir kitø dailininkø kûriniai, eksponuoti parodose, tapo muziejø ir kolekcininkø dëmesio objektu. Keramikos gaminiai tuo metu pardëti glazûruoti vaivorykštinio spalvø spektro redukcinëmis glazûromis, naudojant Artimøjø ir Tolimøjø Rytø technologijas. Auksà pakeitë spalvotieji metalai, tokie kaip þalvaris, varis ir bronza. Stiklo darbuose nebeliko áprastinio stiklo skaidrumo, jis tapo drumstas, dûminis, tarytum paslaptingo, dumbliø priaugusio vandens telkinio paviršius. Daugiasluoksnio spalvoto stiklo technologijà ypaè ištobulino prancûzø dailininkas Ëmile'is Gallë. Ásivaizduojamos banguojanèios jûros, vëjo sûkurio linijà siekiama išgauti net metale. Apdirbimo procese buvo stengiamasi išnaudoti ákaitintos geleþies plastiškumo galimybes. Virsmo, metamorfozës iliuzija atsispindëjo netik smulkiausiuose dekoratyviniuose darbuose - šukose, smeigtukuose, šaukštø ar šakuèiø apdailoje, bet ir namø buities daiktuose, tokiuose kaip spintos.

Šiuo laikotarpiu taikomojoje, dekoratyvinëje dailëje, juvelyrikoje išpopuliarëjo pusbrangiai akmenys, ávairûs mineralai, kurie buvo kintamø spalvø. Dël šios ypatybës mëgstamiausi buvo perlai, spalvoti emaliai, granatai.

 


2012-10-16
secesijos-laikotarpio-kv-p-jai

 
 

Prenumeruok naujienlaik

       vesk savo el. pato adres:
    
 
Reklama    Prisijungti    mons registravimas

  dti mgiamus
Visos teiss saugomos � 2000-2024
 
Bald pardavjai:
 V.Indzelio i.á.
 Skinali.EU
 UAB Soflita
 Latingë
 Akmens stalvirsiai
 Fanerus UAB
 Baldø simetrija, UAB
 Cozytip
 PVP BALDAI
 Balderas
 UAB "Doris Group"
 Artukas
 Moderni erdvë
 Amores baldai
 ergostalas
 MB "Dobilo baldai"
 Vssistemos.lt
 Kesko Senukai Digital
 Geras suolas
 Frankis
 Olgos dizainas
 AUSNË
 LEOJAR
 Litbaltic
 Bûsto harmonija
 Ail Design
 Tomo Gruodþio firma AXON
 Skano LT
 VL Baldai
 Vivid-id
 Traida
 VALmarket
 Jovesa
 Viskas voniai
 UAB "Viltesa"
 Starsier
 Berry baldai
 Alarus
 World wide shop
 M-Deco
 Saloþa
 Èiuzinukas
 Elevyt
 JB Group
 Vibaltpega
 JASO BALDAI
 geras-baldas.lt
 Vokiðka lova
 Èiuziniai Jums
 Proho

Visos mons